De allerbeste links in handige rubrieken

De relatie tussen Stone Island en voetbal

Stone Island is een italiaans kledingmerk dat in 1982 opgericht werd door Massimo Osti en door hun speciale breiwerk bekend is geworden in de jaren 80. Iets anders waar Stone Island bekend om is, is hun ‘patch’. Dit is het logo wat een kompas is, wat vaak op een los stukje stof is geborduurd dat aan hun kleding vast zit. om een of andere reden zie je Stone Island heel veel voorbij komen bij voetbalhooligans. Stone island is één van de meest populaire kledingmerken onder deze hooligans, hoe is dit nou gekomen?

Het ontstaan van de voetbal casuals

Toen Engelse voetbalclubs zoals West Ham United, Everton en Liverpool in de jaren tachtig veel door Europa ging reizen, werden ze steeds meer door grote groepen supporters gevolgd. Veel van deze supporters waren geen lieverdjes, ze keerden vaak van deze reisjes terug met zakken vol dure merkkleding die ze tijdens rellen hadden gestolen uit dure Franse en Italiaanse winkels. Deze hooligans stonden oorspronkelijk bekend om het dragen van bomberjacks en Dr.Martens schoenen, echter gingen ze deze dure designerkleding dragen om niet op te vallen voor de politie, ze konden hiermee dus vrij voortbewegen zonder dat men hun in de gaten hield. Het dragen van deze dure kleding werd echt een subcultuur in het engelse voetbal en naarmate de jaren tachtig vorderde spreidde deze cultuur steeds meer naar andere landen in europa. Toen de politie een verband begon te zien tussen het hooliganisme en merken zoals Stone Island, werd het bekende logo van de kleding weggehaald. Dit kan bij Stone island heel makkelijk omdat deze ‘patch’ door middel van knoopjes heel simpel eraf gehaald kan worden.

De casuals bestaan nog steeds

Deze voetbal casuals willen zich in deze tijd nog steeds onderscheiden van de gewone supporters in clubshirts, het dragen van Stone Island jassen, truien en vesten zie je in  voornamelijk Engeland nog steeds heel veel. Ook andere dure designerkleding zoals Weekend Offender, Fred Perry, Henri Lloyd en peaceful Hooligan worden nu heel veel gedragen door deze subcultuur. Echter kan je deze cultuur nu niet meer gelijk aan hooliganisme vastbinden, de casual merken zijn er voor de man die zich graag goed, stijlvol en sportief kleed en die veel waarde aan kwaliteit hechten. Een ontwikkeling die de laatste jaren zichtbaar is, is dat er meer Stone Island webshops zijn. Er wordt dus makkelijker grotere bedragen online betaald.

Grote bekendheid door films

De voetbal casuals zijn al jaren een bekend begrip, echter is deze subcultuur en de merkkleding die ze dragen ook heel bekend geworden door een aantal films. Zo gaat de film The Football Factory over de casuals en vooral de bekende film Green Street Hooligans heeft de bekendheid hiervan een flinke boost gegeven.