Is Virtual Reality nuttig in het onderwijs?

Tot nu toe is Virtual Reality, maar ook Augmented Reality nog niet echt doorgebroken in het onderwijs. Toch kan daar snel verandering in komen, want VR heeft absoluut een toegevoegde waarde voor het onderwijs. Wat die toegevoegde waarde is? Dat leggen we je hieronder uit.

 

Een student staat in de dode hoek van een vrachtwagen druk te kletsen met een vriendin die net wél zichtbaar is voor de vrachtwagenchauffeur. Met zijn allen wachten ze op het rode stoplicht dat groen gaat worden en zodra het stoplicht op groen springt, zet haar vriendin af en fietst ze de bocht om. De student is wat langzamer en ze doet er dan ook even over om te vertrekken. Ook de vrachtwagen rijd de bocht om, terwijl de student in de dode hoek meefietst. Ze heeft echter niet door hoe scherp de vrachtwagen zal draaien en plots komt de cabine met een klap tegen haar aan. Tenminste, dat zou gebeurd zijn als ze zich écht in deze situatie zou bevinden. In werkelijkheid heeft ze zojuist een VR training verkeersveiligheid gehad. 

De voordelen van VR

In de situatie hierboven wordt eigenlijk al duidelijk hoe nuttig Virtual Reality kan zijn voor het onderwijs. Leerlingen kunnen simulatietrainingen krijgen in bijvoorbeeld het verkeer, waardoor ze gevaarlijke situaties in het echt kunnen herkennen en vermijden. Zo kunnen leerlingen op een veilige en gedetailleerde manier nieuwe dingen leren. Voor verschillende leerdoelen kunnen programma’s worden ontwikkeld door Stickylock die nauwkeurig aansluiten op de onderwijsinstelling.

De nadelen van VR

Zoals altijd aan een nieuwe uitvinding, zitten er aan een VR-bril ook nadelen. Zo kan het gebruik van de VR desoriënterend werken, want het sluit de studenten volledig af van de echte wereld. Verder kan een bil ook voor te veel informatie en prikkels zorgen, waardoor het kind overbelast raakt en de informatie niet goed kan verwerken. Daarom is het belangrijk dat Virtual Reality wel op de juiste manier wordt ingezet.

Op de juiste manier inzetten

Sommige docenten gebruiken de technologie al wel, maar brengen de informatie nog steeds op dezelfde manier over. Ze kopiëren dan hun traditionele manier van lesgeven naar de Virtual Reality methode, maar dat zorgt niet direct voor een betere lesmethode. Virtual Reality wordt pas interessant als het iets toevoegt aan de lesmethode en je er dingen mee doet die anders niet gedaan zouden kunnen worden.