De allerbeste links in handige rubrieken

Zo bespaar je tijd: tips voor drukke ondernemers

Het leven als ondernemer kan behoorlijk druk zijn. Je wil de verwachten van je klanten overtreffen, maar ondertussen ook nieuwe klanten binnenhalen, social media bijhouden en e-mails beantwoorden. En het is heel begrijpelijk dat je dagen hierdoor vol kunnen raken. Toch is het ontzettend belangrijk om af en toe ook vrije tijd te hebben. Sporten, tijd doorbrengen met familie en gezond eten koken mogen namelijk niet ontbreken in je drukke leven als ondernemer. Maar hoe zorg je er nou voor dat je genoeg tijd over houdt naast je onderneming? In deze blog geven we je een aantal handige tips.

To-do lijstjes

Iets wat kan helpen bij het creëren van meer tijd zijn to-do lijstjes. En op deze to-do lijstjes schrijf je specifieke taken. In plaats van dat je opschrijft: “werken aan project”, schrijf je precies op wat er dan allemaal moet gebeuren aan dat project. Wees hierbij realistisch in de hoeveelheid werk die je kunt voltooien in één dag. Hierdoor ben je productiever en stel je het project minder snel uit. De hoeveelheid werk wordt op deze manier namelijk heel overzichtelijk in kaart gebracht.

E-mail beantwoorden

Ook het beantwoorden van e-mail kan veel tijd in beslag nemen. Als je een notificatie krijgt, ben je namelijk snel geneigd om eerst even het mailtje te openen en te beantwoorden. Hierdoor raak je afgeleid van de taak waar je eigenlijk mee bezig was, en kost deze taak dus meer tijd dan je eigenlijk had gepland. Zet je e-mail notificaties dus uit als je aan een taak bezig bent en plan vaste moment in waarop je je e-mail checkt. Zo kun je je volledig concentreren op je werk en ben je sneller klaar met een taak.

FAQ pagina op je website

Krijg je veel e-mails van klanten met dezelfde vragen? Dan kan het ook tijd schelen om een FAQ (Frequent Asked Questions) pagina op je website te zetten. Op deze pagina geef je een vriendelijk en duidelijk antwoord op alle vragen die vaak voorbij komen. Zo is de kans groot dat klanten hier hun antwoord kunnen vinden. En als ze dan niet meer mailen, scheelt dat jou weer tijd!

Boekhouding uitbesteden aan een accountant

Een andere manier waarop je tijd kunt besparen als ondernemer, is het uitbesteden van de boekhouding. Een accountant kan je helpen bij de boekhouding, of deze zelfs compleet overnemen. Veel ondernemers vinden het bijhouden van de boekhouding geen leuk werk, en zijn er veel tijd aan kwijt. Als je de boekhouding uitbesteedt, kan dit je dus veel tijd schelen. Daarnaast is het fijn als een gespecialiseerde accountant af en toe naar je cijfers kijkt voor het geven van tips en adviezen. Als je op zoek bent naar een accountant in Etten-Leur kun je terecht bij Doomen & Quist.

Een opgeruimde werkplek

Ook een opgeruimde werkplek kan zorgen voor meer tijd bij ondernemers. Als je eerst lang op zoek bent naar dat ene formulier of die belangrijke aantekeningen voordat je kunt beginnen met een taak, is dat natuurlijk zonde. Zorg er daarom voor dat je werkplek netjes opgeruimd is en dat je alles snel kunt vinden. Hetzelfde geldt voor de bestanden op je laptop. Zorg voor een duidelijke structuur, zodat je al je bestanden snel kunt vinden.